Midsommar på Muskö

Tänkte att jag skulle sammanställa min midsommar helg.

Det är nämligen så här, att några bekanta till min familj har en sommarstuga på Muskö (en ö i närheten av vart jag bor), och där brukar vi fira midsommar tillsammans med en massa andra människor. I år tror jag att vi var 24 barn, vuxna och ungdomar i alla åldrar, den yngsta var 2 månader och den äldsta 40+. Det blir lätt väldigt trångt, så man får sova lite i soffor, i tält och i båtar.

Jag och min familj åkte i alla fall dit på torsdagen, några var redan där, så vi åt middag tillsammans, resten kom på fredagen.

fredagen var det då dags för misdsommar-firandet. Men det började med att hela sällskapet sjöng "Ja må du leva" för Elin i deras sovrum. Elin fyllde nämligen 4 år! Och även fast vi var typ 12 pers som sjöng, så vaknade hon inte! En riktig sömntuta ;-)
När alla hade ätit frukost gick vi barnen (ja, jag räknas fortfarande som barn...) och plockade blommor till midsommarstången. Sen gick vi tillbaks och duschade och bytte om och fixade oss och hälsade på nyanlända gäster, och så åt vi födelsedagstårta :)
Efter det gick alla ner till midsommarängen, där hela området samlas för att fira midsommar tillsammans, för att resa stången och spela på chockladhjul och liknande. Men midsommarstången blev väldigt kort, då den gick sönder när den skulle resas :P
När vi hade vart där ett bra tag gick vi tillbaka för att göra ordning till middagen. Och sen åt vi en massa och det sjöngdes en del och hade riktigt trevligt....Tills det började regna...Vi satt ju ute eftersom det var uppehåll, och sen skulle vi sätta upp en partytält om det började regna. Men regnet kom ju uten förvarning. så vi skulle försöka få upp tälten på altanen och slå upp det över borden medans det regnade. Hahaha! Nä, det gick ju inge vidare, det underlättade ju inte att de flesta vuxna hade druckit annat än hallonsaft ;-) Men när det nästan var uppe så bestämde vi oss i alla fall för att tränga ihop oss i huset :) Det blir rätt så kaosartat när man tränger ihop sig så många människor i ett litet hus för att äta middag :

                                                                  "Hur många potatisar vill du ha?"
                                                                            "Kan jag få såsen?"
                                                   samtidigt som någon råkar ha ut ett glas cola
                                                                     "Jag behöver papper!!"
                                                                  "Elin, sätt dig på din stol!"
                                        "det kom cola på kontaktuttaget! kan jag få mera papper?"
                                                                och så börjar några sjunga
                                         "Vi skålar för våra vänner och dom som vi känner..."
                                                                      "Jag vill inte HA den!!"
                                                                    "Har alla fått grönsaker?"

Sen blev det då lördag. Och den såg väl ut som alla andra dagen-efter-midsommar, riktigt lång frukost, slöa ett tag framför tv:n, äta rester till lunch och sedan dra ner till fotbollsplan där det som vill spelar fotboll eller liknande. Så tillbaks till huset för mera rester till middag.

söndagen var det äntligen riktigt fint väder. Så då kunde vi gå ner till bryggan. Där var det meningen att vi skulle åka massa vattenskoter och så, men den pajja. Så då låg vi vid stranden och solade i stället :) Vi städade en massa också, eftersom det var  meningen att vi skulle åka hem då. Men det var ju så fint väder, så därför bestämmde jag, Sofia, Viktoria, min bror Henrik och Christoffer att si skulle stanna kvar, själva, en dag. Så det var bara att packa upp täcken och grejer igen. Sen tittade vi på tv, åt middag och tog det lugnt.

Så vart det då måndag och det var dagen vi skulle åka hem. Men först skulle vi göra lite andra saker. Efter frukosten gick vi till Sune's, den enda affären i området. Så vi tog en 20 minuters promenad dit och handlade lunch och glass :) Tillbaks till huset för att göra ordning lunchen, och sen gick vi ner till bryggan igen och åt. när vi hade vart där och några hade badat gick vi tillbaks och tittade på en film, Nanny McPhee, hihi. Sen började vi städa och mina föräldrar kom dit med middag, som vi åt tillsammans.



Den väldigt korta midsommarstången.. hehe

Här snackar vi landet, till alla er som tycker jag bor på landet.

Här spelas det fotboll, själv håller jag mig i bakgrunden.

Som sagt, landet. När vi gick till affären.

Christoffer (?) och Vavva (Viktoria)

Den lilla mataffären.

Haha! så himla kul!! "belöning erhålls"? Haha, middag, kanske?

Kommentarer
Postat av: Pia

Kul sammanfattning av vår helg - vad menar du med hallonsaften?! :) mamma

2009-06-24 @ 10:35:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0